söndag 26 mars 2017

SKOGSNÄVAN I TANKAR VID FORSEN I HAMMARBACKEN


Var ute en sväng i det vackra vädret längs forsen, och på vägen ner tänkte jag på den vackra ängen som vid midsommartid står full i Skogsnävor eller Midsommarblomster som de också kallas. Bilden är tagen i somras en kväll då hela naturen var full av berusande dofter och som alltid i de ljusa juninätterna en trollsk magi som darrar i alltet.

Åter från drömmens värld tog jag några bilder runt forsen som nu i dags dato bjuder på olika mönster och dofter, med ena foten i vintern och den andra trevande in i våren.



Det är med dån och urkraft som vattnet flödar genom dammluckorna. En Strömstare kikade på mig men tog till flykten så det blev tyvärr inget foto på den.


Gnottarna är lite fundersamma när de kollar genom brädorna och ser och hör vattnets framfart.


Det är i alla fall vackert här i Norden oavsett vilken årstid. Forsen här har många besökare som gärna vill fotografera den.


Härligt med is, vatten, sten mossa...


Gäller att passa på att vara ute i det vackra vädret.


Vinden leker i håret och smeker min kind.. 
Ännu en bild från vår fina fors.

 När jag stannade vid kojan vid forsen kom jag att tänka på ett vackert minne, och en dikt av Gustaf Fröding


DINA ÖGON ÄRO ELDAR
Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda.
Vänd dig från mig, förr`n jag tändes som en mila innantill!
En fiol jag är med världens alla visor i min låda,
du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill.
Vänd dig från mig, vänd dig till mig! Jag vill brinna, jag vill
svalna.
Jag är lust och jag är längtan, gränsbo mellan höst och vår.
Spända äro alla strängar, låt dem sjunga, rusigt galna,
i en sista dråplig högsång alla mina kärleksår.
Vänd dig till mig, vänd dig från mig! Som en höstkväll låt
oss brinna;
stormens glädje genomströmmar vårt baner av blod och
gull-
tills det lugnar och jag ser i skymning dina steg försvinna,
du, den sista som mig följde för min heta ungdoms skull.



2 kommentarer: