söndag 3 mars 2013

3 mars, Vasalopp och rensat i gamla papper....


Ja idag blev det många timmar framför TV, först Vasaloppet och sedan Femmilen....jag passade också på att rensa i en del gamla papper och kort. Hittade en avskrift ur en Sigge Starkbok som jag knackade ner på skrivmaskin för många år sedan, det är ur en bok som heter Trollmakt (slutet på den). Och jag tänker på alla människor man mötte i skogarna när jag var med min far i hans tjänst. Ofta talade de om skogen och dess mystik. Min kusin och jag hittade gamla Sigge Starkböcker i mors bokhylla och sedan fick vi mani på att samla och tävla inbördes om vem som hade mest, likaså med Rolf Lidbergs trollkort som berättar så otroligt mycket på varje motiv. Han var för övrigt född i närheten där mina förfäder på fars sida härstammar. Det här fotot på älgen tog min far med en vanlig kamera utan objektiv, kan inte låta bli att ta med den.


Här kommer det jag skrev av ur boken Trollmakt av Sigge Stark;
Vad vet städernas och samhällenas jäktande barn om skogsfolket och skogarna?
De skrattar eller småler medlidsamt åt skrock och övertro, de vet inte vad trollmakt är och de vet inte vad det som de skrattar och rycker på axlarna åt betyder i skogsfolkets liv. De har aldrig suttit vid stockeldar på den öppna härden  och hört talet om mycket underligt som hänt, medan flammorna kastat ett flackande ljus över rummet och fått skuggorna att krypa omkring i hörnen som levande väsen, de har aldrig hört höstvinden klaga kring knutarna och vina i skortenen eller suttit och lyssnat i mörkret till rävens och ugglornas skrin. De har aldrig hört skogarna sjunga, hört vinden rassla i asparnas löv och granarna susa tungt och entonigt. De har aldrig sett skuggorna leka och leva, göra stubbar och enbuskar till konstiga förvridna trollgestalter. De har aldrig i stjärnklara, tysta vinternätter, ljusa sommarnätter med dimmor över myrarna och tassande steg bland snåren, eller höstnätter när vinden suckar och klagar, känt skogarnas mystik strömma emot sig, skogarnas stora ensamhet som föder underliga tankar, skogarnas trollmakt de vet ingenting om allt detta, de känner det inte och kan därför aldrig förstå.

2 kommentarer:

  1. Vi tilbringade också morgonen med att titta på vasaloppet och med vasaloppstempot i minnet ;) tog vi en underbar skidtur på Dammsjön, där var det inte så trångt i starten på vasaloppet precis, däremot var det underbart vackert i strålande sol. kramar

    SvaraRadera
  2. Ja det var en fin dag....synd att jag inte kaffet var kokt, men ni får banka hårdare nästa gång för det är alltid så kul att snacka med er över en fika. Och Kakan o ? får hänga på det vet ni. Massor med kram. Anna.B.

    SvaraRadera